ASAYİS EKONOMİ MAGAZİN SPOR POLİTİKA GENEL YEREL İLÇELER

DİVRİĞİ ULU CAMİİ 2

Sevgili Okuyucularım;

Geçtiğimiz haftalarda sizlere Türkiye’nin El-Hamrası olarak bilinen muhteşem Mimari özelliklerde olan Sivas Divriği Ulu Camiinden genel hatları ile bahsetmiştim. Bu hafta ki yazımızda biraz daha detaya girerek dönemin ve belki de günümüze kadar gelen mimari eserlerin içinde en anlamlı eseri olan bu caminin kapılarının üzerindeki motiflerin ne anlama geldiğini anlatarak eserin muhteşemliğini gözler önün sermeye çalışacağım.

Geçen haftalardaki yazımızda bahsettiğimiz gibi Camide 3 ana kapı bulunmaktadır. ve bu 3 ana kapıda ayrı ayrı özellikler bulunmaktadır.

1. Kapı Batı kapı, Tekstil Kapı, Çarşı Kapı veya Gölge kapı olarak anılmakla birlikte en çok önem çıkan ismi “Tekstil kapı” dır. Kapı üzerinde ince işlemeciliğin zirveye ulaştığı görülmektedir. Bir kilimi, seccadeyi anımsattığı için ve bayanların dantel örneklerini hat safhada sergilediği için bu ismi almıştır. Bu kapıda dikkatimizi çeken unsurlar kapının en zirve noktasında dışa çıkıntılı bir taş bulunmaktadır ki bu kapının kilit taşıdır. Aynı zamanda demircilerin simgesi güğüm başıdır. Orta kısımda lale ve lale yaprakları bulunmaktadır. Bu eserin tamamında lale motifi çok sayıda farklı şekillerde kullanılmıştır. Lalenin tasavvufta Allah’ü Teala’yı temsil eden bitki olması hasebiyle önemli bir yeri vardır. Çünkü lale tek bir tohumdan bir bitki olarak yetişir ve tekliği ifade eder. Mengücek Beyliği mütevazi bir beyliktir ama insanlığa ve dünyaya Allah’ın büyüklüğünü ifade edebilmek için böylesi bir eser bırakmıştır. Kapının üzerinde üç satırlık kitabede “ Şehin Şah oğlu Süleyman Şah oğlu Ahmet Şah, Allah’ın affına muhtaç aciz bir kul, adaletli melik bu caminin yapılışını Hicri 626, Miladi 1228 yılında emretti, Allah mülkünü daim etsin” ibaresi yazmaktadır. Kapının iç kısmında sağ ve solda yer alan sütunlar, denge sütunlarıdır. Sağ denge sütunun üzerinde Allah lafzı orijinal Arapça metni ile çepeçevre yazılırken, sol tarafındakinde ise yazı sitillerinden italik yazı tipiyle yazılmıştır. Yaz aylarında en net olarak mayıs ile Eylül ayı arasında ikindiden 45 dakika önce yani saat 15.30-16.00 arası bir gölge silüeti oluşmaktadır. Bu silüet önce Kur’an okurken, sonrasında namaz saati yaklaştığında ellerini bağlayan, kıyamda duran insan gölgesi şeklinde gözükmektedir. Bu gölge mimari bir oluşum olsa da tamamen evrensel mesaj verme niteliğindedir. Kapının dışında sağ tarafta çift başlı kartal, sol tarafta ise hem çift başlı kartal, hem de başı öne doğru eğik  şahin kuşu bulunmaktadır. Çift başlı kartal Anadolu Selçukluları simgeleyen bir amblemdir. Gücü, kuvveti, asaleti ve özgürlüğü temsil eder. Başının Doğu ve Batı yönünde yapılmasının sebebi doğunun ve batının hakimi Selçuklulardır. Başı öne eğik şahin ise Mengücek Beyliğinin amblemidir. Mengüceklilerin Anadolu Selçuklularına bağlılıklarını ve saygılarını göstermek için şahinin başı öne eğik olarak taşa nakşedilmiştir. Aynı zamanda bir pençesi havadadır. Buda yapılan yanlışlık ve haksızlıklara karşıda gücünü gösterebileceğinin bir göstergesidir. Bu kapı sadece camiden çıkışlarda kullanılmaktadır.

2. Kapı ise kaleye baktığı için Kale Kapı, kuzeye baktığı içinde Kuzey kapı, cemaatin camiye giriş kapısı olarak kullanıldığından dolayı Cümle kapı veya Giriş Kapısı olarak, ancak en çok kullanılan ve en yakışan isim olarak Cennet kapısı olarak isimlendirilmektedir. Bu kapıya Cennet Kapı isminin verilmesinin sebebi bütün motiflerinde cennetin tasvir edilmesindendir. Adeta Kur’an-ı Kerim de geçen Cennet ayetlerindeki cennet nimetleri taşa nakşedilmiştir. Bunlar güller, laleler, sarmaşıklar, bitkisel bezemeler ağırlıklı olmakla daha bir çok cennet tasviri bu kapının üzerine taşlara nakşedilmiştir. Kapı adeta bir botanik bahçesi içerisinde cennet ve cennetin katmanları anlatılmıştır. Sağ taraf yıldız bordüründe “Adaletli Sultanın mutluluğu, egemenliği ve saadeti sonsuz olsun.”, simetrisinde ise Ayetel Kürsi’nin ilk ayeti “Allah’dan başka ilah yoktur, sadece O vardır.” İbaresi yer almaktadır. Tepe zirve noktasında yazan kitabede ise “Sultanü’l-Muazzama, halifenin yardımcısı Alaaddin Keykubat zamanında” yazmaktadır. Alaaddin keykubat Anadolu Selçuklu Hükümdarı, bu camiyi yaptıran beylik Ona bağlı olduğundan kendi bağlı olduğu hükümdarlığın başındaki kişinin ismini cennet kapısında yer vererek Mengücek Beyliği Alaaddin Keykubat’ı yüceltmiştir. Kapıdaki hayat ağacı motifleri ile sonsuzluğu yani ahiret hayatı anlatılmaya çalışılmıştır. Kapıda altında ateş yanan kazan motifleri ile cehenneme atıf yapılsa da Anadolu Selçuklulardaki bolluk ve bereket anlatılmaya çalışılmıştır. Kapının asıl ana kitabesinde dünyada eşi ve benzeri olmayan beş ana parçadan oluşmaktadır. Ve bu kitabede  bitkisel bezemeler içerisinde “ Süleyman Şah oğlu Ahmet Şah, Allah’ın affına muhtaç, aciz kul 626 Hicri aylarının birinde caminin yapılmasını emretti” ifadesi yer almaktadır. Kitabenin başlangıç ve bitiş parçalarının sağ tarafına gül, sol tarafına bülbül motifi işlenmiştir. Gül ile Hazreti Peygamber Efendimiz simgelenmiş, bülbül ile ise, İlahi Aşk. Yani biz bu eseri Allah ve Rasulüne duyduğumuz aşk için yaptırdık mesaji verilmeye çalışılmıştır.

Caminin 3. kapısı ise Doğu kısmında yer almaktadır. Şah’ın camiye giriş yaptığı nokta olarak yapıldığından Şah kapısı olarak isimlendirilmiştir. Bu kapının en önemli özelliği ise kapının boyunun insan boyundan küçük olması. Mimarın bu şekilde yapmasındaki sebep Şah’ın tevazusunu ve kulluk bilincini ortaya çıkartmak içindir. Şah’ın sadece Allah’ın huzurunda eğilebileceğini ve dünyalık ne varsa arkada bıraktığını sembol etmeye çalışılmıştır. Ahmet Şah için özel kapı yapılması suikast ve saldırılara karşı korunması içindir. Kapıdaki Kitabede “Mülk kahhar ve tek olan Allah’a aittir.” Ayeti kerimesi yer almaktadır. Yine bu kapıda sabahın ilk ışıklarında başında tacı olan bir kadın silüeti belirmektedir.

Günümüze değin gelen bu eser Türkiye için paha biçilemez bir eserdir. Bu eser şimdilerde Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından restorasyona alınmıştır. Umarız aslına uygun restore edilebilir. Buraya mutlaka yolunuzu düşürünüz. Bu eseri mutlaka dünya gözüyle görerek Selçuklu’yu, Türk beyliklerini, tarihimizi ve dahası Ahlat’ta oluşan medeniyetimizin büyüküğüne şahit olmuş olursunuz. Burayı ziyaret edecek okuyucularıma tavsiyem bir rehber eşliğinde ziyaret etmeniz. Divriği de kendini tarihe adamış Mustafa Yıldırım abimiz gönüllü olarak ve hiç bir ücret talep etmeksizin buraya gelen ziyaretçilere tanıtmaktadır. Kendisinden Allah razı olsun. Böylesi insanlar az bulunur. İnşaallah gönüllü yaptığı bu hizmeti Kültür Bakanlığı görür de kendisine Kültür Elçisi nişanesini verir. 

Ayrıca bu muhteşem eseri ziyaret edecek okuyucularım orada gölge çıktığı zaman diliminde bulunup kapı üzerindeki gölgenin önünde fotoğraf çektirip o fotoğrafı Mustafa Yıldırım abimize tabettirerek bir hatıra olarak saklayabilirler. Böylesi eserlerimize sahip çıkıp milletçe o eserleri korumalıyız.     

 

Yorum Yazın :Misafir

Yorumda İsminizin Çıkması İçin Üye Girişi Yapmalısınız

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler'e aittir.

Yazarın Diğer Yazıları

15.04.2024 - İMANIMIZIN DERECESİ NE BOYUTTA 01.04.2024 - İKİ İSTİKLAL MADALYALI MİLLİ KAHRAMAN MANİSALI ALİ BEY 21.03.2024 - ŞAİR YAZAR SİYASET VE DEVLET ADAMI SÜLEYMAN ARİF EMRE 08.03.2024 - MEDENİYETİN YAPISI KİTAPLAR VE DERİK KİTAP FUARI 19.02.2024 - HİCİV USTASI BİR DEVLET ADAMI ŞAİR EŞREF 29.01.2024 - ÇİFTÇİLERİN REFAHI ARTMADAN SANAYİCİLERİN REKABET GÜCÜ ARTMAZ 02.01.2024 - GAYBI ANCAK ALLAH BİLİR 18.12.2023 - BİR ADALET HİKÂYESİ 22.11.2023 - BEREKETLİ TOPRAKLARIN MAYALADIĞI ELMALI’NIN GURURU İBRAHİM BEDRETTİN ELMALI 30.10.2023 - ÖLÜMSÜZLÜK AĞACI PORSUK AĞACI 27.09.2023 - VARDIR BUNDA DA BİR HAYIR 04.09.2023 - KORUYUCU AİLELER VE MANİSA KORUYUCU AİLELER DERNEĞİ 17.08.2023 - TÜRKİYE’NİN TARIMA DAİR SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 30.07.2023 - ŞANLIURFA TAŞ EVLERİ VE NAHRİN HOTEL & ART 19.07.2023 - TAŞ KÖMÜRÜ VE UZUN MEHMET 03.07.2023 - RIZIK MESELESİ 18.06.2023 - SEYDİŞEHİR’İN MANEVİ MİMARI FAKİRLERİN EFENDİSİ SEYYİD HARUN VELİ 04.06.2023 - DARPHANE, MANGIR VE KAYME 23.05.2023 - YAZARLIK, OYUNCULUK SERÜVENİ SONRASI GELEN VEKİLLİK 02.05.2023 - MUTLU OLMAK İÇİN ÇÖP KAMYONU TEORİSİNİ UYGULAYALIM 24.04.2023 - DEVRİNİN YAŞAYAN KÜTÜPHANESİ MÜTEFEKKİR CEMİL MERİÇ 09.04.2023 - ÇİFTÇİLERİN REFAHI ARTMADAN SANAYİCİLERİN REKABET GÜCÜ ARTMAZ 27.03.2023 - DÜNYAYI YAŞANIR KILMANIN YOLU 12.03.2023 - SİVİL HAVACILIĞIN MİMARI TEYYARECİ VECİHİ HÜRKUŞ 28.02.2023 - CÖMERTLİĞİN EN ÜST DERECESİ ÎSAR 18.02.2023 - MUĞLA’NIN MANEVİ GÜNEŞİ “ŞÂHİDΔ HAZRETLERİ 06.02.2023 - DÜNYAYI YAŞANIR KILMANIN YOLU 21.01.2023 - BAYRAK ŞAİRİ ARİF NİHAT ASYA 07.01.2023 - AKDENİZ MUTFAĞININ ŞİFA DOLU SEBZESİ ENGİNAR 28.12.2022 - SOMA VE EMİR HIZIR BEY CAMİİ 09.12.2022 - KAZDAĞLARI ETEĞİNDE BİR EKO TURİZM DURAĞI 28.11.2022 - NÜKTEDAN BİLGE İNSAN NASREDDİN HOCA 13.11.2022 - İNSANLIK TARİHİ VE MEDENİYETLERİN DOĞUŞUNA İMKÂN SUNAN MEYVE İNCİR 28.10.2022 - SERMAYESİ ERİYEN ADAM 12.10.2022 - ŞEHİRLER ÖLÜRKEN MEDENİYETLER DE YOK OLUYOR! 23.09.2022 - SOFRALARIMIZIN VAZGEÇİLMEZ BAHARATI “ZENCEFİL” 29.08.2022 - ZAFERLER İLE GEÇEN AY “AĞUSTOS” 13.08.2022 - SEYYİD KURTŞEYH DEDE VE DEVREKÂNİ 05.08.2022 - SANAT, EDEBİYAT VE KİTAP 15.07.2022 - GÖNÜLLER YAPMAYA GELEN BAŞKANDAN YUNUS EMRE’YE ANLAMLI PROJE 19.06.2022 - TÖRE, YAŞ ALMA VE TECRÜBE 18.05.2022 - ATEŞBAZ-I VELİ ŞEMSETTİN YUSUF 26.04.2022 - ALTIN SARISI BİR BAHARAT “SAFRAN” 13.04.2022 - GÖNÜL ERBABI OLMAK 28.03.2022 - İLGİNÇ HİKÂYESİYLE KILIÇ ALİ PAŞA CAMİİ 17.03.2022 - BİR SEVDA SIFIR ATIK “ÇEÇO” 06.03.2022 - BUĞDAY ÇİMİ MERMALATI “UĞUT” 20.02.2022 - NUSRETİYE CAMİİ VE MUHAMMED EMİN KUYUCU HOCA 06.02.2022 - DOĞRULUK 22.01.2022 - ABDÜLFETTAH BAĞDADİ EL-AKRİ HAZRETLERİ 08.01.2022 - MAL VE EVLADIN FAYDA ETMEYECEĞİ GÜN 24.12.2021 - TARİHE SIĞMAYAN YİĞİT “KOCA SEYİT ONBAŞI” 05.12.2021 - İNÂBE 11.11.2021 - İŞSİZLİK Mİ? İŞ BEĞENMEMEZLİK Mİ? 26.10.2021 - YURT MESELESİ 09.10.2021 - SENİ ÖLDÜRMEYE GELEN SENDE DİRİLSİN 28.09.2021 - ORGANİK TABİİ GÜBRE 03.09.2021 - ULUDAĞ ETEKLERİNE YOLCULUK 14.08.2021 - BİR GEZİNİN ARDINDAN 29.07.2021 - MGV DEN AGD YE MİLLİ VE MANEVİ GENÇLİK 15.07.2021 - MİNERAL DEPOSU KAKTÜS 27.06.2021 - YÜREKLERİ TİTRETEN BİR İMAN HİKÂYESİ 09.06.2021 - YARATILIŞ GAYEMİZ 23.05.2021 - MEDENİYETLE DÜNYAYA DAMGA VURMAK 04.05.2021 - TAHNÎK NEDİR? 17.04.2021 - ADALET VE ÖZGÜRLÜK 03.04.2021 - RANT EKONOMİSİ 23.03.2021 - EKMEK TİMSAHIN AĞZINDA 11.03.2021 - FACİAYA DÖNÜŞEN EĞİTİM 28.02.2021 - SAVUNAN ADAM PROF. DR. NECMEDDİN ERBAKAN 23.02.2021 - KÜLTÜR DÜNYASINDA NEREDEYİZ? 10.02.2021 - MUSTAFA HAYRİ ÖĞÜT EFENDİ 26.01.2021 - ARILARIN DÜNYASI 14.01.2021 - FIRAT NEHRİ VE KÖMÜRHAN KÖPRÜSÜ 06.01.2021 - BİR TOHUM HİKÂYESİ 26.12.2020 - ÖNCE FİİLİ DUA 18.12.2020 - YAVUZ SULTAN SELİM VE MANİSA VAKFI 07.12.2020 - YEREL BİR TAD TARHANA CİPS 27.11.2020 - DEĞERLERİMİZE SAHİP ÇIKABİLDİK Mİ ? 15.11.2020 - ORMAN ENDÜSTRİ MÜHENDİSLERİ’NİN IZDIRABI 04.11.2020 - CANDAN GÜZEL İNSAN 25.10.2020 - BİNBİR MUCİZE KENEVİR 09.10.2020 - BEREKETİN SİMGESİ KENEVİR ( KENDİR ) 24.09.2020 - BEDAVA ELEKTRİK SİSTEMİ (ZBS) 14.09.2020 - ÖNDER 17. KURULTAY İZLENİMLERİ 03.09.2020 - SAKLI TERMAL CENNET SİMAV VE ÇİTGÖL 22.08.2020 - İNANÇ TURİZMİNDE HANGİ NOKTADAYIZ? 31.07.2020 - ŞİFA KAYNAĞI BAL 13.07.2020 - ŞUHUT KAYMAKAMI VE KEŞKEK EVİ 26.06.2020 - BİR AVUÇ KÖMÜR İÇİN BİR ÖMÜR VERENLER 11.06.2020 - DONDURMANIN BAŞKENTİ “KAHRAMANMARAŞ” 30.05.2020 - İMAM HATİPLİ YILLARDAN BİR HATIRA ( 12/A SINIFI) 22.05.2020 - FUDAYL BİN IYAD’DAN HARUN REŞİT’E NASİHAT 16.05.2020 - SESSİZ GEÇEN RAMAZAN 09.05.2020 - DİLİMİZİN HALİ 03.05.2020 - İNSAN KENDİSİNDE OLMAYANI BAŞKASINA VEREMEZ 24.04.2020 - SEFERTASI 18.04.2020 - MÜSLÜMANLAR KARDEŞTİR 11.04.2020 - BİR AKÇEYE SATIN ALINAN KÖŞK 05.04.2020 - ALLAH’IN SENİ BİLMESİ YETER 30.03.2020 - İNSANA KENDİ İHTİYAÇLARININ BİLGİSİ VERİLMEMİŞTİR 24.03.2020 - SABIR VE TEVEKKÜL 14.03.2020 - GÖNÜLLER YAPMAYA GELDİM 08.03.2020 - HABİB BABA VE İBRETLİK HİKAYESİ 25.02.2020 - SAĞLIK MESELESİ 18.02.2020 - OYUNCAK MÜZESİ 04.02.2020 - ŞEHİRLERİN RUHU 21.01.2020 - NASIL BİR RUH HALİ 12.01.2020 - GÖNLÜNE GİREMEDİĞİNİZ KİŞİNİN KAFASINA GİREMEZSİNİZ! 30.12.2019 - YERLİ OTOMOBİL TOGG 24.12.2019 - KAYYUMLAR 14.12.2019 - TERMİK SANTRALLER ve FİLTRE MEVZUSU 05.12.2019 - YEŞİL ÇAY PUDRASI 27.11.2019 - DOĞU BATI KÖPRÜSÜ 05.11.2019 - MANİSA'YI BEKLEYEN TEHLİKELER 29.10.2019 - NİMETLERİN HESABI! 15.10.2019 - ŞEHZADELER'E YAKIŞIR BİR BELEDİYE 03.10.2019 - ZOR İŞE TALİP OLMAK 03.09.2019 - TARİH PALU’DUR, PALU TARİHTİR 21.08.2019 - BELEDİYECİLİK ANLAYIŞI ÜZERİNE 09.08.2019 - KURBAN BİZE NE İFADE EDİYOR? 22.07.2019 - AİLEME DOKUNMA 08.07.2019 - SABIR, ŞÜKÜR VE FÜTÜVVET 30.06.2019 - 23 HAZİRAN İSTANBUL SEÇİMİ 26.05.2019 - SEYYİDET NEFİSE 13.05.2019 - RAMAZAN BİZE NE DİYOR? 01.05.2019 - KİTAP FUARINDA KAYBOLDUM 08.04.2019 - YEREL SEÇİMLERİN ARDINDAN 12.03.2019 - Mahalli Seçimlere Doğru-3 21.02.2019 - Mahalli Seçimlere Doğru-2 14.02.2019 - Mahalli Seçimlere Doğru 1 28.01.2019 - GÜNEYDOĞU İZLENİMLERİ 2 14.01.2019 - GÜNEYDOĞU İZLENİMLERİ ve MARDİN 31.12.2018 - NE KADAR BİZİZ? 10.12.2018 - 2019 YEREL SEÇİMLERE DOĞRU! 19.11.2018 - ADAY PROFİLİ NASIL OLMALI! 06.11.2018 - EĞİTİMDE ÜMİTVAR OLALIM MI? 17.09.2018 - AİLE KURUMUNA BAKIŞ 10.08.2018 - TANIMAKLA BAŞLAR HERŞEY 29.07.2018 - YENİ DÖNEMDEN BEKLENTİLER - 2 22.07.2018 - YENİ DÖNEMDEN BEKLENTİLER - 1 02.07.2018 - 24 HAZİRAN SEÇİM SONUÇLARINA BAKIŞ! 13.05.2018 - 24 HAZİRAN NE ANLAM GELİYOR? 12.03.2018 - AHLAK DEJENERASYONU 23.01.2018 - MEDENİYETİMİZİ TANIMAK (AHLAT) 11.01.2018 - KÜLTÜR EMPERYALİZMİ 26.12.2017 - YERLİ ÜRET, YERLİ TÜKET 07.11.2017 - İSTİFALAR VE SONRASI 18.09.2017 - YAPBOZA DÖNEN EĞİTİM 14.07.2017 - MEDENİYET İNSANI YETİŞTİREMEMEK 03.06.2017 - DİVRİĞİ ULU CAMİİ 2 07.05.2017 - DİVRİĞİ ULU CAMİİ 1 19.04.2017 - YOLDAN GÜZEL GEÇMEK 10.04.2017 - GÜNDEME DAİR 28.02.2017 - DÜRÜSTLÜK 23.01.2017 - TARİHTEN İBRET ALMA 02.01.2017 - MANİSA ve AK PARTİ 21.12.2016 - HALEP İZLENIMLERİ 25.11.2016 - PADİŞAHIN İŞİ NE ? KISSADAN HİSSE! 15.11.2016 - EĞİTİLMEMİŞ EĞİTİMLİLER 16.10.2016 - EĞİTİM, ERDEMLİLİK ve BAŞARI 03.07.2016 - PARALEL AÇMAZ - 2 27.06.2016 - PARALEL AÇMAZ - 1
Copyright © 2015 manisadasonnokta.com İHA abonesidir.
www.manisadasonnokta.com
info@manisadasonnokta.com
Rss Mobile @ManisaSonNokta /manisadasonnokta

Ulusal Gazeteler

Akşam Hürriyet Milliyet Sabah Star

Yerel Gazeteler

Denge Günebakış Manşet Haber Yeni Manisa

Haberler

Şehzadeler Yunusemre Spor Manşet Ekonomi Siyaset Asayiş Magazin Haber Genel Manisaspor

Kurumsal

Hakkımızda Künye İletişim Reklam Menü

Son Nokta

Foto Galeri Video Galeri Anketler Manşetler Hata Bildir